- Heltai János Imre — Tarsoly Eszter 2024. Local participants and uninvolved citizens: Life beyond participatory Research. Journal of Multilingual and Multicultural Development. https://doi.org/10.1080/01434632.2024.2311713
- Jani-Demetriou Bernadett – Kerekesné lévai Erika 2023. Possible ways of translanguaging at the school’s micro-level. The aftermath of a translanguaging-project of introducing non-standardised ways of speaking to school for Roma bilingual children. Podstawy Edukacji 16: 121–141.
- Heltai János Imre 2023. From (in)securitisation to conviviality. The reconciliary potential of participatory ethnography. International Journal of the Sociology of Language 283. 1–23 .
- Heltai János Imre – Tarsoly Eszter 2023. Translanguaging for equal opportunities: Speaking Romani at School. Berlin. De Gruyter.
- Heltai János Imre 2022. (In)szekuritizáció és felebaráti szeretet. Fórum Társadalomtudományi Szemle. 24(3).125–145.
- Heltai János Imre 2022. Transzlingváló kiskáté pedagógusoknak. Magyar Református Nevelés 22(3). 46–54
- Heltai János Imre 2021. Szociolingvisztika és részvételiség. Alkalmazott Nyelvtudomány 21(2). 21–34
- Heltai János Imre 2021. Translanguaging as a Rhizomatic Multiplicity. International Journal of Multilingualism 20(3). 1016–1030 https://doi.org/10.1080/14790718.2021.1926465
- Heltai János Imre 2021. Diskurzusok “igazi” és “elkorcsosult” nyelvekről. Modern Nyelvoktatás 27(1). 3–15.
- Heltai János Imre 2020. Transzlingválás – Elmélet és gyakorlat. Gondolat. Budapest.
- Heltai János Imre 2020. Dinamika és komplexitás romák nyelvi és etnikai öndefinícióiban. 1. rész. Magyar Nyelv 116(1). 49–54.
- Heltai János Imre 2020. Dinamika és komplexitás romák nyelvi és etnikai öndefinícióiban. 2. rész. Magyar Nyelv 116(2).
- Heltai János Imre — Jani Demetriou Bernadett 2019. A transzlingváló pedagógiai orientáció hatása az iskolai sikerességre. Anyanyelv-pedagógia 12(1).
- Heltai János Imre 2019. Translanguaging instead of standardisation. Writing Romani at school. Applied Linguistics Review. Ahead of print.
- Heltai János Imre — Jani-Demetriou Bernadett 2017. Romák nyelvi gyakorlatai és az iskolaérettség. In Cserti Csapó Tibor – Rosenberg Mátyás (szerk.): Horizontok és Dialógusok 2017. VI. Romológus Konferencia – Tanulmánykötet. Pécs, Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar Neveléstudományi Intézet Romológia és Nevelésszociológia Tanszék. 9-26.
- Heltai János Imre — Jani-Demetriou Bernadett — Kerekesné Lévai Erika — Olexa Gergely 2017. Transzlingváló Osztálytermek Tiszavasváriban. Új Pedagógiai Szemle 67: 11-12. 28–49.
- Heltai János Imre — Kulcsár Sándorné 2017. A romani beszéd és az óvoda. Beszédfejlesztési stratégiák és integrált kétnyelvűségi ideológiák Tiszavasváriban. Anyanyelv-pedagógia 2017/4.
- Heltai János Imre 2017. A nyelvi hátrányos helyzet paradigmájának kritikája: zombik az iskolában. in: Benő Attila – Fazakas Noémi (szerk.): Élőnyelvi kutatások és a dialektológia. Kolozsvár, EME.
- Jani-Demetriou Bernadett 2017. Cigány gyerekek az iskolában: társas beszélés és társas megismerés. Ladányi Mária — Hrenek Éva (szerk.): Témák és szempontok a nyelvhasználat vizsgálatában. Hallgatói tanulmányok. Budapest: ELTE BTK Alkalmazott Nyelvészeti Tanszék, 2017. 61–70.
- Jani-Demetriou Bernadett 2017. Romák nyelvi attitűdjei. In: Fülöp József, Mészáros Márton, Tóth Dóra (szerk.): A szél fúj ahová akar – Bölcsészettudományi dolgozatok. Budapest, L’HARMATTAN. 135-143.
- Heltai János Imre 2016. Az egységes nyelvi repertoár pedagógiája. In: Magyar Nyelvőr 140/4. 407–427.
- Heltai János Imre 2015. Sztenderdizációs dilemmák a romani és a beás nyelvi tervezésben. In: Horizontok és dialógusok. Pécsi Tudományegyetem BTK NTI Romológia és Nevelésszociológia Tanszék, Pécs. 83-91.