12×90 perces transzlingváló, roma kulturális értékeket feldolgozó tananyagcsomag az általános iskola felső tagozatos korosztályainak számára. A foglalkozások egy vagy több NAT műveltségterülethez kapcsolódnak.(Részleteket lásd a dokumentumban).
Óraterv transzlingváló órához, 3. osztály, nyelvtanóra (milyen furcsa lenne anyanyelvnek hívni, ami a hivatalos neve). Témakör: Szófajok, tananyag: a főnév és az ige felismerése, óratípus: gyakorlóóra. Az óravázlatot készítette és az órát tartotta Kissné Nyári Márta.
–Óraterv transzlingváló órához, 8. osztály, francia nyelv. Az óra témája: Rendszerezés, összefoglalás, a dolgozatírás előkészítése – a témakör tananyagának átismétlése, gyakorlása. A foglalkozás cél és feladatrendszere
Az óra didaktikai feladatai: Az elsajátított ismeretek, készségek megerősítése.
Fogalmak: időjárás, igeragozás, tagadás, szókincsfejlesztés iskola témakörben / saison, conjugaison les verbes –ER, la négation n…pa, ne…rien, ne…jamais, vocabulaire – thème: école. Az óravázlatot készítette és az órát tartotta Demeterné Berencsi Tünde.
Óraterv transzlingváló órához, 1. osztály, környezetismeret. Az óra témája: közlekedési ismeretek /gyalogosan és kerékpárral/. Az óra cél- és feladatrendszere: A közlekedés résztvevőinek megismerése, a helyes és helytelen közlekedési magatartás megfigyelése, értelmezése. Közlekedési veszélyhelyzetek felismerése. A lakókörnyezetben megfigyelhető közlekedési táblák, lámpák jelentésének megismerése, egymás segítése. Az óratervet készítette és az órát tartotta Tündik Zita
Óraterv transzlingváló órához, 8. osztály, rajz. Az óra témája: szólások, közmondások. Az óra cél- és feladatrendszere: érzelemábrázolás: közmondások és szólások értelmezése, játékos feldolgozása. Az óravázlatot készítette és az órát tartotta Puskás Erika.
Óraterv transzlingáló órához, 6. osztály, erkölcstan. Az óra célja: ismerjék meg és fogadják el a tanulók, hogy minden ember, felelős a környezetéért, így ők is. Értsenek meg olyan fogalmakat, amit a környezetvédelem kapcsán használunk. Az óravázlatot készítette és az órát tartotta Kerekesné Lévai Erika.
Óraterv transzlingváló órához, 7. osztály, történelem. (Óraterv és táblakép/ppt) Az óra témája: Társadalmi változások Magyarországon a 19. század második felében. A társadalom rétegezettségének bemutatása és feldolgozása csoportmunkában. Társadalmi elhelyezés felismerése. A tanulás pozitív megjelenítése és a történelemtanítás játékos feladatmegoldással való elősegítése. A cigány/romani nyelv használatának bátorítása a szaktárgy megtanulása közben. Az órát tartotta és az óravázlatot készítette Demeterné Berencsi Tünde. Az órát a 2018. decemberi transzlingváló műhelyen a résztvevők elemezték.
Óraterv transzlingváló órához, 3. osztály, erkölcstan. Az óra témája: A család fogalma, szerepe napjainkban. A családi közösségek, értékek megbecsülése. A harmonikus családi minta közvetítése. Családi életre való képesség formálása. Készítette és az órát megtartotta Szakács Anna. Az órát a 2018. decemberi transzlingváló műhelyen a résztvevők elemezték.
Óraterv transzlingváló órához, 5. osztály, osztályfőnöki. Az óra témája: az intelligencia, intelligenciaterületek. Az óra célja: Az intelligenciaterületek tartalmi elemeinek megismerése, saját tehetségeink felismerése, tanulási sikeresség támogatása. Készítette és az órát megtartotta Puskás Erika. Az órát a 2018. novemberi transzlingváló műhelyen a résztvevők elemezték.
Óraterv transzlingváló órához, 7. osztály, irodalom. Az óra témája: a jövő, voluntarizmus. Az óravázlatot készítette és az órát megtartotta Heltai János Imre.
Óraterv transzlingváló órához, 8. osztály, irodalom. Az óra témája: szerelem (Bari Károly Szerelem c. verse). Az óravázlatot készítette és az órát megtartotta Heltai János Imre
Óraterv transzlingváló órához, 1. osztály, olvasás. Az óra témája: vendégvárás. Az óra célja: hangok szegmentációra való képesség erősítése, szótagolás képességének erősítése. Készítette és az órát megtartotta Tündik Zita. Az órát a 2018. októberi transzlingváló műhelyben a résztvevők értékelték.
Óraterv transzlingváló órához, 1. osztály, erkölcstan. Az óra témája: Ki vagyok én? Az óra célja; a fejlesztendő attitűdök, készségek: A gyermek személyisége, az önazonosság, a másik embertől való különbözőség tudatosítása. A transzlingváló beszédmódok használatának előkészítése. Készítette Kerekesné Lévai Erika.
Óraterv transzlingváló órához, 5. osztály, erkölcstan. A foglalkozás témája: Önértékelés, énkép. A foglalkozás cél- és feladatrendszere, a fejlesztendő attitűdök: Helyem, szerepem a családban, a saját közösségemben, az iskolában, az osztályban. Empátia, tolerancia fejlesztése. A szövegértés, a kommunikációs képesség fejlesztése. Készítette Kerekesné Lévai Erika.
Óraterv transzlingváló órához, 1. osztály, matematika. Célkitűzés: A tanult számok ismeretének rögzítése, a 4 számfogalmának megismertetése. Készítette Szaláncziné Komjáti Mónika
Óraterv transzlingváló órához, 3. osztály, nyelvtan. A foglalkozás témája: melléknevek, jelentésteremtés és gyakorlás. Az óratervet, a hozzá tartozó reflektáló leírást és a feladatokat készítette Tulik Zsolt (KRE BTK, tanár szakos hallgató).
Óraterv transzlingváló órához, 7. osztály, irodalom. A foglalkozás témája: cigány mesék. Az óratervet és a hozzá tartozó reflektáló leírást készítette Krihó Natália (KRE BTK, tanár szakos hallgató).
Óraterv transzlingváló órához, 4. osztály, olvasás. A foglalkozás témája: A népmesék jellegzetességei, A két fivér meg a sárkány című népmese órai elolvasása, feldolgozása. Az óraterv, a hozzá tartozó reflektáló leírás, a szövegnek az órai munkára való előkészítése és a hozzá tartozó feladatlap Szamocseta Lilla munkája (KRE BTK, tanár szakos hallgató).